Inisiatif Terpilih / Cadangan-cadangan Jangka Masa Panjang MAVCOM untuk Industri Penerbangan Awam Malaysia (2021 – 2030) / Ringkasan
Ringkasan
Berikutan pembentukan Rangka Kerja dan berdasarkan maklum balas yang diterima daripada pemegang-pemegang taruh melalui bengkel-bengkel yang telah dijalankan, MAVCOM telah merumuskan cadangan-cadangan untuk menyokong evolusi Malaysia sebagai satu destinasi aktiviti ekonomi utama di peringkat global, yang diringkaskan dalam jadual di bawah:
Jadual 1: Ringkasan cadangan-cadangan MAVCOM
Pra-syarat | Sub-sektor | Tindakan | Item | Tempoh Pelaksanaan | Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat |
---|---|---|---|---|---|
Strategi Penerbangan Nasional | Semua | Membangunkan NAS | Membangunkan NAS | Penetapan Asas |
|
Objektif: Memaksimumkan perhubungan udara | ||||
---|---|---|---|---|
Sub-sektor | Tindakan | Item | Tempoh Pelaksanaan | Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat |
Semua | Memperkukuhkan asas ekonomi Malaysia | Menyelaraskan pelan pembangunan pelancongan dengan laluan udara dari segi rundingan Hak-Hak Trafik Udara (ATR) dengan negara-negara lain | Penetapan asas |
|
Menyelaraskan pembangunan sambungan udara dengan inisiatif-inisiatif lain, seperti Pelan Induk Pemasaran Logistik dan Perdagangan (LTFMP) |
|
|||
Syarikat-syarikat penerbangan | Meningkatkan penggunaan Perjanjian Perkhidmatan Udara (ASA)1 | Memastikan ASA1 dikaitkan dengan pertimbangan-pertimbangan sambungan udara | Jangka masa panjang |
|
Semua | Memastikan perhubungan pengangkutan berbilang mod berjalan dengan lancar | Mewujudkan komitmen terhadap dasar rancangan pembangunan pengangkutan bagi mengambil kira kesan dan perhubungan dengan mod pengangkutan yang lain | Penetapan asas |
|
1ASA: Perjanjian Perkhidmatan Udara
2MOTAC: Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia
3MITI: Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia
4MEA: Kementerian Hal Ehwal Ekonomi
5APAD: Agensi Pengangkutan Awam Darat
Tonggak Strategik 1: Mewujudkan dan mengekalkan persekitaran komersial yang adil dan kompetitif | ||||
---|---|---|---|---|
Sub-sektor | Tindakan | Item | Tempoh Pelaksanaan | Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat |
Semua | Menguatkuasakan undang-undang persaingan sektor penerbangan yang terkini | Menggunakan prinsip persaingan yang adil untuk undang-undang persaingan | Jangka masa pendek sehingga jangka masa sederhana |
|
Menggunakan prinsip persaingan bebas untuk undang-undang persaingan | Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang |
|
||
Menggunakan prinsip competitive neutrality dan peraturan tentang subsidi | Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang |
|
||
Menggalakkan liberalisasi berkaitan pemilikan industri penerbangan awam | Menggunakan pendekatan bertahap bagi langkah-langkah liberalisasi pemilikan, bergantung kepada keinginan Kerajaan Malaysia | Jangka sederhana sehingga jangka panjang |
|
|
Semua | Mengurangkan penglibatan kerajaan dalam membuat keputusan komersial | Memastikan bahawa tiada kepentingan yang bercanggah dalam peranan yang bertindih yang dimainkan oleh Kerajaan Malaysia | Jangka masa pendek |
|
Syarikat-syarikat penerbangan | Komuniti penerbangan ASEAN8 | Memperjuangkan penubuhan komuniti penerbangan ASEAN8 | Jangka masa panjang |
|
6MOF: Kementerian Kewangan Malaysia
7GOM: Kerajaan Malaysia
8ASEAN: Persatuan Negara-negara Asia Tenggara
Tonggak Strategik 2: Menyediakan infrastruktur | ||||
---|---|---|---|---|
Sub-sektor | Tindakan | Item | Tempoh Pelaksanaan | Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat |
Lapangan-lapangan terbang | Tingkah laku komersial pengendali-pengendali lapangan terbang yang tinggi | Mengubah tadbir urus korporat
| Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang |
|
Memperkenalkan persaingan dalam dua fasa
| Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang |
|
||
Meningkatkan tahap perkhidmatan | Pelaksanaan penuh Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang untuk semua lapangan terbang | Penetapan asas |
|
|
Memperbaharui sub-sektor pengendalian darat
| Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang |
|
||
Liberalisasi sub-sektor pengendalian darat | Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang |
|
||
Membangunkan rangka kerja untuk mengukur kecekapan lapangan-lapangan terbang di Malaysia | Penetapan asas |
|
||
Komited terhadap dasar di mana terminal-terminal lapangan terbang mestilah bersepadu. Dalam keadaan di mana terminal-terminal yang telah disediakan adalah berbeza, sambungan airside dan landside perlu disediakan | Jangka masa pendek |
|
8MAHB: Malaysia Airports Holdings Berhad
9SATSSB: Senai Airport Terminal Services Sdn. Bhd.
Tonggak Strategik 3: Memajukan asas yang kukuh bagi pembangunan modal insan yang berkaitan dengan penerbangan awam | ||||
---|---|---|---|---|
Sub-sektor | Tindakan | Item | Tempoh Pelaksanaan | Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat |
Semua | Menetapkan piawai asas bagi membangunkan strategi pembangunan bakat |
| Penetapan asas |
|
Membangun dan melaksanakan strategi pembangunan bakat yang diselaraskan di peringkat industri |
| Jangka masa pendek sehingga jangka masa sederhana |
|
|
| Jangka masa sederhana |
|
Nota: Portfolio Kementerian Hal Ehwal Ekonomi kini berada di bawah Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri